Training “Beheersen ongewenst gedrag”
Ik hoor vaak verhalen dat er ouders, klanten of bezoekers van bedrijven en/of instellingen zijn die de grenzen op zoeken van wat nog gewenst is binnen de schoolmuren, bij verenigingen en bij andere organisatie. En daarmee niet alleen de sfeer verpesten maar ook de professionaliteit van de leerkrachten, trainers en medewerkers ter discussie stellen.
Wat doe je als team om ongewenst gedrag te beheersen?
De training is voor iedereen die in zijn/haar (vrijwilligers)werk te maken heeft met grensoverschrijdend gedrag van ouders, bezoekers en klanten.
Voorbeelden van ongewenst gedrag:
- Schreeuwen op de gang van de school
- Afspraken niet nakomen
- Onder druk zetten om genomen beslissingen terug te draaien
- Vloeken, schelden en schreeuwen langs het veld
- Instructies niet opvolgen
Doel:
- Beheersen van het ongewenst gedrag van ouders, bezoekers, klanten die ongewenst gedrag laten zien
- Ontwikkelen van een gezamenlijke normen leren hoe deze te handhaven
- Leren grenzen stellen
Mijn manier van werken is interactief waarbij zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de dagelijkse praktijk van de deelnemers.
De volgende onderwerpen worden behandeld:
- Communicatie en gesprekstechnieken theorie en praktijk.
- Wat is ongewenst gedrag nou eigenlijk?
- Theorie over grensoverschrijdend gedrag (agressie).
- Theorie over hoe te handelen bij de diverse soorten agressie.
- Onderzoeken welke beelden en ideeën er bestaan binnen het team over het wel of niet ingrijpen bij ongewenst gedrag en het stellen van grenzen.
- oefenen met cases.
- Afspraken over hoe te handelen in de toekomst.
De training wordt aangepast aan de wensen van de organisatie. Dit kan betekenen dat de training in één dagdeel of over meer dagdelen wordt gegeven afhankelijk van de specifieke vraag op dit onderwerp.
Maximum aantal deelnemers wordt in overleg vastgesteld.